Post–PC är Apples affärsmodell och iPad har ingen konkurrens

Veckans största händelse var självklart presentationen av iPad 2 och de som inte fattar hur långt före resten av teknikvärlden Apple är med iPad och iPad 2 har inte fattat mycket alls. Vad gäller mobiler kommer Android att stå för volymförsäljningen framöver helt enkelt för att det är (nästan) den enda krycka de traditionella mobiltillverkarna och mobiloperatörerna har att luta sig mot på en i grunden omskakad marknad. Här finns upparbetade marknadskanaler för att kunna sälja produkter i volym, åtminstone tills Android imploderar i ett träsk av fragmentering och säkerhetsbrister.

Med iPad är det en helt annan femma. Det är nämligen bara Apple som har koll på hela den värdekedja som krävs för att kunna konkurrera i denna helt nya kategori som tar över efter den gamla ångdrivna PC:n med rötter i 1970–talet. Det räcker inte med hårdvara när så gott som allt värde ligger i mjukvaran, i appar. Det duger inte att slåss med reklam när det som krävs är butiker där det går att känna på grejerna direkt.

Steve Jobs var väldigt klar över att vi nu är inne i tiden efter persondatorn – post–PC. Det märkliga är att Apple är helt ensamma om att ha taget steget dit, övriga konkurrenter har inte ens fattat att vi redan är där. Joshua Topolsky har gjort en klockren analys och spaning över det paradigmskifte vi är mitt uppe i, absolut ett måste att läsa.

”In a post-PC world, the experience of the product is central and significant above all else. It’s not the RAM or CPU speed, screen resolution or number of ports which dictate whether a product is valuable; it becomes purely about the experience of using the device.”

John Gruber har tittat på hur presentationen av iPad 2 var uppbyggd för att visa att Apple nu har full koll på vad iPad egentligen betyder, något man inte kunde veta när iPad först introducerades.

”This year, Jobs stated explicitly and repeatedly that the iPad is not a PC. Jobs’s repeated categorization for the iPad: post-PC device. And the demos this year were of a slightly different tone. iWork is, well, work. Making movies and music, though? That’s play.”

Även diverse analytiker verkar ha fått upp ögonen för att Apple erbjuder något helt annat än sina konkurrenter. Horace Dediu summerar också på ett skönt sätt den märkliga flod av vilsna kommentarer kring iPad 2 som totalt missat poängen med hela konceptet iPad.

Federico Viticci har också en skön vinkel på vad iPad 2 kan betyda för sina potentiella kunder, istället för det som omsprungna teknikskribenter vilka fastnat i specifikationer och jämförelser av hårdvara fokuserar på.

”We all want to be experts in this technology sphere without even knowing how RAM is really made. But that’s fine: we’re geeks and we want the best tech. But instead of looking at the iPad as a piece of aluminum and glass that runs software, I want to look at this device like my dad would. Or my friends.”

Det här inlägget postades i diverse, spaning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Post–PC är Apples affärsmodell och iPad har ingen konkurrens

  1. Jezper skriver:

    Som någon skrev, det är inte post-PC så länge en PC behövs. En iPad är helt obrukbar innan den först kopplats till en dator. Det måste de göra något åt. En Androidplatta kan man plocka ur förpackning och sätta igång med direkt.

  2. Pingback: Steve Jobs definition av Post–PC | MaxiMac

  3. Pingback: Kritik mot Post–PC och MacBook Air som en PC Post–PC | MaxiMac

  4. Pingback: En bra definition av Post–PC | MaxiMac

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>