Brian X. Chen har gått igenom en mängd skäl som gör det omöjligt för Apples konkurrenter att tävla med iPad. Det går helt enkelt inte att tillverka en motsvarighet till iPad till ett tillräckligt lågt pris för att hantera genom vanliga återförsäljarkanaler.

iPad är helt och hållet en Appleprodukt, både vad gäller design, grundläggande hårdvara, operativsystem och mjukvara samt utökat ekosystem med tillgång till appar och media. Som om inte det var tillräckligt så kontrollerar Apple dessutom det mesta av försäljningen genom egna kanaler där man inte behöver konkurrera om uppmärksamhet från en handfull liknande produkter.

Det har presenterats många iPadliknande produkter från diverse teknikföretag på sistone, men de flesta har ett par saker gemensamt, de finns ännu inte ute på marknaden och ingen kan tävla med det låga grundpriset för iPad. Apples försprång på marknaden innebär att man sålt ungefär 18 miljoner iPad mot nästan inga alls för konkurrenterna. Apple suger upp en stor del av de nyckelkomponenter som behövs för att under 2011 kunna sälja hela 40 miljoner iPad, det blir helt enkelt inte mycket kvar i komponentväg för tänkta konkurrenter att slåss om.

”That’s what it all boils down to: ecosystems and control. Competitors are struggling to match the $500 price point because they aren’t as fully integrated as Apple, in terms of retail strategy, a digital content market, hardware and software engineering — everything.”