Att inte Sverige var med bland de länder som får iPad först (efter USA) känns självklart som en besvikelse, särskilt eftersom inget datum lämnades för säljstart i Sverige. Steve Jobs lovade faktiskt Worldwide availability of WiFi models inom 60 dagar efter presentationen 27 januari.

Beror den fördröjda säljstarten på produktionsproblem eller förseningar vad gäller mjukvaran? Tim Cook förklarade nyligen varför USA blir först med iPad. Tydligen vill Apple att iPad i första hand ska säljas genom Apple Store där erfarna säljare kan ta hand om kunderna och ge bra svar på de frågor som denna helt nya produktkategori för med sig. Det visar sig stämma väl med vilka länder som får nästa omgång iPad eftersom dessa är just de länder som har egna Applebutiker. Det enda landet med riktiga Applebutiker som inte är inkluderat är Kina.

Det är möjligt att Apple är måna om att iPad ska få ett riktigt bra mottagande och få mogna ett tag innan övriga världen med varierande säljkanaler får chansen. Sedan handlar det säkerligen också om att man räknar med att iPad kommer att vara en bristvara innan produktionen tuggat på ett tag. En utrullning i flera steg innebär att man lättare kan möte efterfrågan utan att låta alltför många kunder vänta på leverans. Större förhandsintresse än väntat kan vara det som fått Apple att ändra sin strategi för introduktionsperioden.

”Apple’s statement today said several other countries will begin selling both models of the iPad “in late April.” Not coincidentally, those countries coincide with the presence of Apple’s retail stores—Australia, Canada, France, Germany, Italy, Japan, Spain, Switzerland and the UK—with the exception of China.”