YouTube – Meet iPad

Apples reklamfilmer har dumt nog inte gått att bädda in på andra webbplatser tidigare. Nu visar det sig att Apple har en YouTubekanal sedan 2005, men som inte börjat användas förrän i samband med introduktionen av iPad. Apples första TV–reklamfilm för iPad har lyckats extremt väl i denna kanal och blev tvåa på veckans viral–lista från Advertising Age.

”Apple has had a YouTube channel since 2005, but only recently started using it. In the past, they’d focused on driving views on Apple.com, but for the iPad, they allowed the video to be embedded across the web, and views were distributed across 100 different placements, according to Visible Measures.”

Get a Mac verkar däremot vara stendöd som kampanj. Senaste reklamfilmen med antagonisterna PC och Mac sändes i slutet av oktober 2009. Att fortsätta jämföra sig med Windows är säkert inte lika intressant nu när Windows 7 etablerat sig. I och med lanseringen av iPad kanske Apple kommer att sikta in sig mer på användare som redan har iPhone, iPod touch eller iPad som målgrupp för sina Macprodukter.