iPhone/iPod Touch är enkla att använda och närmast självinstruerande. Peka på det du vill ha så får du det. Det budskapet och den erfarenheten har nått långt utanför de självutnämnda datorexperternas domäner.

Att iPad ses som en större iPod Touch är en styrka, inte en svaghet. Det är just detta som tilltalar en stor grupp människor som inte har kunskap, intresse eller tålamod att navigera alla de blindskär som existerar på det traditionella och stormiga datorhavet.

Rob Foster har skrivit en charmerande berättelse om just detta – reaktionen på iPad hos de som inte vill eller kan anpassa sig till den rådande modellen för hur datorer ska användas. Det finns massor med människor för vilka enkelheten med iPad är en stor fördel. iPad ger tillgång till nätet med webb och mejl där du vill utan krångel och knepig inlärning till ett överkomligt pris. Bara det löftet räcker långt för de flesta.

”Three days later, he called me and the following exchange ensued. “Dude, I think I want to get one of those Apple tablets for my business.” “Really?” I said. “Yeah, I went and looked at them and they seem really easy to use. I think it would work great for showing potential customers my work and for doing bids on.” I was completely speechless.”

De som däremot mest gnäller över upplevda brister hos iPad utifrån just sin datorerfarenhet, har inte sett den verkliga meningen med denna nya revolution vad gäller informationshantering. När iPad faktiskt släpps i skarp version i hundratals Applebutiker där vem som helst kan upptäcka det den kan göra, då kommer den riktiga värdemätaren på Apples revolution.

I dagsläget har vi nästan bara reaktioner på iPad från de som alltid bevakar Apple och ny teknik. Dessutom gäller det bara den information om iPad som Apple varit villiga och redo att visa upp. Det trillar hela tiden in ledtrådar kring nya vägar som Apple kan ta vad gäller iPad, en del kanske redan till premiären i mars.

Jag har själv varit i något av en iPadchock under den vecka som gått sedan introduktionen. Det närmaste jag kan jämföra med (vilket även Rob gör) är känslan när Macintosh släpptes 1984. Då liksom nu var min reaktion att det är just såhär det ska göras. Det här är den rätta vägen att gå vidare. Det är en sånhär jag måste ha. Då fick jag övertyga min far om att köpa en Macintosh, med iPad blir det lite rakare rör från tanke till handling.

Även om den huvudsakliga målgruppen är just den som Steve Jobs pekade ut i början av sin presentation, där han positionerade iPad mellan iPhone och MacBook, så är jag övertygad om att vi alla kommer att bli överraskade av vad denna nya syn på vad en dator är och hur den kan användas innebär. Det finns massor med områden där iPad kan skapa nya kreativa lösningar som går förbi invanda begränsningar.