Daniel Eran Dilger går i en extremt läsvärd artikel igenom varför Flash som det används idag helt enkelt inte fungerar i gränssnitt som använder Touch. Insikterna är baserade på erfarenheter från Morgan Adams som är innehållsutvecklare med Flash som plattform.

Så som Flash är implementerat idag förutsätter det en muspekare och möjlighet till mouseover, samt oftast även tangentbord och högerklick. Ett gränssnitt som skippat dessa konventioner och istället helt och hållet fungerar med Touch/Multitouch kan inte på något transparent, logiskt och enkelt sätt emulera dessa metoder att kontrollera Flashinnehåll.

Alla möjliga sätt att komma med en lösning vad gäller kontroll av Flashinnehåll adderar massvis med komplexa och orealistiska problem. Inte ens en enkel videospelare i Flash kommer runt problemet. Dessa förlitar sig på mouseover för att visa spelarkontroller, ett klick betyder för dessa pause/play. Ett annat exempel är Flashspel som så gott som alltid kräver tangentbord som spelkontroll.

Dilger listar i artikeln en massa exempel på olika typer av Flashinnehåll och på vilka sätt dessa inte fungerar med Touchgränssnitt. Artikeln är rekommenderad läsning för alla som tror att frånvaron av Flash bara skulle bero på problem med processorprestanda, batteritid eller någon sorts filosofisk strid mellan Apple och Adobe.

”So it’s not just that Apple has refused to support Flash. It cannot, logically, be done. A finger is not a mouse, and Flash sites are designed to require a mouse pointer (and keyboard) in fundamental ways. Someday that may change, and every Flash site could be redesigned with touch-friendly Flash. But that doesn’t make Flash sites work now.”