Alldeles oavsett vad Apple hittat på med kommande MacBook och MacBook Pro, är det en faktor som är viktigare än alla andra rent strategiskt – priset. Lyckas Apple få fram en budgetmodell av MacBook som hamnar under 900 USD, eller till och med under 800 USD som en del rykten angett, ökar potentialen vad gäller kundkretsen rejält.

En beräkning från Bernstein Research indikerar att Apples tänkbara marknad för bärbara datorer skulle öka med knappt 50 procent vad gäller omsättning och 67 procent i antal sålda bärbara datorer om man lyckas pressa priset under 900 USD. Ett helt nytt segment kunder skulle se Apple som ett starkt alternativ gentemot den vanliga PC–marknaden.

En så hård prispress skulle visserligen pressa ned marginalen, men det har Apple faktiskt redan flaggat för när man presenterade kvartalsrapporten för sitt tredje kvartal. Möjligheten att snabbt ta rejäla marknadsandelar från hårt pressade konkurrenter lockar säkert mer just nu. Med en mer konkurrenskraftig prisnivå för storsäljaren MacBook har Apple ett gyllene tillfälle att ta ett redigt kliv framåt.

”In a subsequent conference call, Apple chief financial officer Peter Oppenheimer also braced analysts for unwelcome declines in the company’s gross margin going froward. He said an ongoing back-to-school promotion and an unspecified product transition during the current quarter will see gross margin fall sequentially by 330 basis points to 31.5 percent.”