John Gruber har kommit till kärnan av vad Apples långkörande reklamfilmserie Get a Mac egentligen handlar om. Apple ställer inte operativsystemen Mac OS X mot Windows. Mac respektive PC handlar om datorer. Den speciella datorn Mac gentemot den stora smeten av generella PC, med alla de tillkortakommanden och komplikationer dessa för med sig.

Microsoft är inte den huvudsakliga måltavlan i Apples reklam, även om Windows Vista får ta emot en hel del kritik. Apples affärsidé är inte att sälja operativsystem, utan kompletta datorer. Varje exemplar av Mac OS X som säljs separat är en uppdatering till en Mac.

Microsofts senaste kampanj där man låter Apple sätta agendan, går mot alla principer man som marknadsledare har att hålla sig till. Genom att visa på just det Apple hela tiden trummat in i sin kampanj (PC är en generisk produkt utan speciella egenskaper), förstärker Microsoft Apples budskap och låter denna uppstickare definiera problemet och dess lösning.

I’m A PC 1

I’m A PC 2

I’m A PC 3

”Microsoft’s new ads emphasize the same message as Apple’s: that the Mac is the one and only brand-name computer in the world.”