John Gruber tipsar om en skön analogi som visar varför Apples reklamkampanj Get a Mac fungerar. De som hakat upp sig på att Mac verkar så självgod och PC får all sympati, bör ta en titt på de regler som användes för världen i den animerade klassikern Wile E. Coyote and Road Runner (Gråben och Hjulben).

Coyote & Road Runner

  1. Road Runner cannot harm the Coyote except by going ”beep, beep”.
  2. No outside force can harm the Coyote – only his own ineptitude or the failure of Acme products.
  3. The Coyote could stop anytime – if he was not a fanatic. (”A fanatic is one who redoubles his effort when he has forgotten his aim.” —George Santayana).
  4. No dialogue ever, except ”beep, beep”.
  5. Road Runner must stay on the road – for no other reason than that he’s a roadrunner.
  6. All action must be confined to the natural environment of the two characters – the southwest American desert.
  7. All tools, weapons, or mechanical conveniences must be obtained from the Acme Corporation.
  8. Whenever possible, make gravity the Coyote’s greatest enemy.
  9. The Coyote is always more humiliated than harmed by his failures.
  10. The audience’s sympathy must remain with the Coyote.

Det är ganska lätt att byta ut PC mot Wile E. Coyote, Mac som Road Runner och Acme Corporation med Microsoft. Miljön är i båda världarna alltid densamma, öken respektive vit bakgrund. De två sista punkterna i listan är de som allra viktigast för att Get a Mac ska fungera – Coyote/PC kommer aldrig till skada och får alltid vår sympati.