John Gruber har en riktigt bra genomgång utav vad som är nytt nu när iTunes Store fått en värdig utmanare med Amazon MP3.

Skivbolagen verkar äntligen ha förstått att iTunes Store inte endast är till för att få folk att köpa iPod, utan är en bra affär i sig själv.

Den andra lärdomen är att om musiken inte fungerar på iPod så kommer nästan ingen att köpa den.

”People buy iPods because they love them. If your music doesn’t play on iPods, it isn’t going to sell. And so if (a) you refuse to sell music downloads without DRM; and (b) no other DRM system other than Apple’s is compatible with iPods; then we’re left with a situation where the only successful store is going to be iTunes. What Universal and EMI now seem to have learned, at long last, is that (b) is completely under Apple’s control; only (a) — the labels’ own willingness to allow their music to be sold without DRM — is under their control.”

Det tog väldigt många år innan denna lärdom tog skruv, med Amazons intåg kan förhoppningsvis inställningen hos skivbolagen vridas till en mer realistisk bild av verkligheten. Det gynnar alla, inte minst musikälskare, Apple och iTunes Store.

Med en skarp konkurrent får iTunes Store en sporre att utvecklas ännu mer och ta efter bra funktioner och finesser från Amazon, som verkligen kan detta med näthandel. Till exempel möjligheten för artister såsom Radiohead att endast sälja kompletta album.