Scot Finnie som under väldigt lång tid rapporterat om Microsoft och Windows, har satt ihop en intressant artikel om varför Microsoft har anledning att frukta Apple. Det handlar till stor del om smarta strategiska val från Apples sida och ett nytt sätt att positionera sig gentemot Microsoft.

”Apple has gotten smarter about how it competes with Microsoft. Clearly the underdog, Apple has to make moves that can be seen as both supportive of the Windows marketplace and good for its Mac customers at the same time.”

Genom skiftet till Intel känns en Mac inte främmande för de som kommer från PC–sidan. Möjligheten att kunna köra Windowsprogram enkelt, samt slippa säkerhetsproblem under Mac OS X, är lockande för de som kommer från den miljön.

”Apple is innovating not just with the software and hardware it creates, but with the value proposition it is building in the marketplace. Apple hasn’t ever been particularly good about that before. Sure, it’s managed to appeal to people’s aesthetic sensibilities, but almost never to people’s wallets. While Macs still aren’t cheap, you get a lot more bang for the buck than you once did.”

Microsofts problem att hålla jämna steg med dagens mjukvaruteknik börjar kännas som en uttjatad historia. Ska de kunna reformera sig så krävs det krafttag. Under tiden kniper Apple både uppmärksamhet och nya användare.

”In the end, this is about perception. It isn’t about Apple’s market share or even its quarterly sales numbers. […] What this is about is that Apple is reaching the right people with its product, winning new converts, Windows user by Windows user — and creating buzz.”