John Gruber dissekerar i en andra artikel, kritik av två slag mot Steve Jobs öppna brev kring musik och DRM. Klart värdefull läsning för den som har någon sorts gnagande misstanke om baktankar kring varför Jobs tagit ställning mot DRM–inlåsning av musik.

Bland annat visar han klart och tydligt på ett missförstånd som många skribenter vilka normalt skriver om Microsoft står för. Nämligen det att Microsoft skulle ha någon som helst relevans vad gäller denna marknad.

”The most popular DRM-encoded music format for Windows users is FairPlay; the most popular music player for Windows users is the iPod.”

Det Steve Jobs tar upp handlar specifikt om Apples syn på problemet i förhållande till de fyra stora skivbolag Apple har avtal med.

”The truth is that the only companies that have a say in this are the Big Four music companies and Apple; the music companies because they control the rights to the music, Apple because they dominate both the legal download and portable music player markets.”

Microsoft har en mycket liten del av nedladdningsmarknaden och har uppenbara problem att ens få sin egen DRM–strategi att fungera.

”Zunes don’t work with PlaysForSure DRM and PlaysForSure gadgets don’t work with Zune DRM.”

Steve Jobs lösning att helt skippa DRM för digital nedladdning borde endast få en positiv effekt på marknaden av följande enkla skäl.

”People who are already buying from iTunes would continue to. People who refused to buy from iTunes because of DRM might start. And people who bootleg would continue to bootleg. This situation would be better for the music industry, not worse.”

IFPI Svenska gruppen som representerar skivbolagen vad gäller sådana här frågor i Sverige, uttalar sig förvånansvärt positivt till tanken i Dagens Nyheter. Såhär kommenterar dess VD Lars Gustafsson Steve Jobs utspel.

”Om nu DRM hindrar illegalt utnyttjande, ska det naturligtvis finnas. Är det en belastning ska det bort.”

Att Norges position har något med saken att göra är nys. Men attackerna mot iTunes Store från Europa har krävt en genomgång av vilka villkor Apple idag har med musikbranschen.