Robert X. Cringley har tagit upp det här med namnbråket kring iPhone och strategin bakom mobilnätsval, samt Cingular som partner i sin senaste krönika.

Vad gäller namnvalet och den uppenbara konfrontationen med Cisco handlar det uteslutande om gratis publicitet. Så länge namnfrågan inte är löst kommer det att gödslas med oräkneliga elektroner runt Interwebben på att spekulera kring hur det ska sluta. Det är hur enkelt som helst för Apple att vid marknadspremiären för iPhone annonsera att namnet blir Apple Phone.

En ytterligar fördel med detta enligt min mening, är den komplikation det innebär att Apple varit tvungna att presentera iPhone åtskilliga månader innan den finns till försäljning. I den process som är igångsatt för att godkänna iPhone hos FCC, ingår att FCC publicerar bilder, protokoll och annat. Det var på detta vis nyheten om Apples första telefontestballong med Motorola som samarbetspartner läckte ut innan officiell introduktion. Med ett namnbyte vid den riktiga introduktionen (när mobilen går att beställa), ser Apple därigenom till att denna andra premiär får ännu större spridning än om namnet skulle kvarstå som iPhone.

Cringley berättar även om hur det av många kritiserade valet av långsam Internetåtkomst via äldre mobilnät (2G Cingular EDGE) i USA, troligtvis handlar om ren strategi. Apple vill se till att de mobiloperatörer man samarbetar med stödjer Apples standard, främst vad gäller video. Än så länge har Cingulars 3G–nät endast stöd för RealVideo, något som Apple säkert vill ändra på.

Är bara mobiloperatörerna bara med på noterna så är stöd för 3G antagligen bara en fråga om uppdatering av iPhones mjukvara. Europeiska mobiloperatörer slåss redan om att få exklusiva kontrakt med Apple, som alltså har en mycket bra förhandlingsposition direkt från start.