Att det kommer något som borde få namnet iPhone från Apple verkar tämligen säkert. Men vad detta något blir och när det kommer är idag föremål för vilda spekulationer.

Rent strategiskt sätt vore det osmart av Apple att annonsera något mitt i julhandeln (ett rykte talar om lansering redan idag). Att Steve Jobs skulle haspla fram en iPhone ur bakfickan under Macworld Expo i början av januari verkar inte heller riktigt rätt. Där borde fokus ligga på annat, en iPhone skulle kunna stjäla uppmärksamhet från Mac OS X Leopard, iTV och eventuellt annat godis (MacBook Thin).

Det vettigaste vore att presentera iPhone vid ett eget event ett par veckor efter Macworldmässan, med särskilt inbjudna gäster, varav en stor del skulle vara journalister som bevakar just mobilmarknaden.

Jag tror dessutom inte att det vore intressant för Apple att kasta sig in på denna marknad utan att skaka om den, på liknande sätt som man gjort genom iPod och iTunes Store.

Att Apple skulle ge sig in i den subventionskarusell som telekombolagen traditionellt sätt använt sig av för att sälja mobilabonnemang verkar vara en dålig väg. Jag tror inte Jobs och gänget vill urholka det värde som iPod representerar, genom att låta nätoperatörerna kränga Applemobiler för 1 kr med 24 månaders bindningstid. Ta fullt betalt för hårdvaran och locka istället med smarta funktioner och enkelt handhavande.

En iPod som samtidigt är mobiltelefon känns mer rätt än att bygga en mobil som kan spela musik. Apple har idag ett så starkt varumärke och så bra försäljningskanaler att man kan välja att skippa de gamla distributionsvägarna och gå sin egen väg.