Robert X. Cringely har varit ute och cyklat en del på sistone vad gäller Apples planer. Men nu kanske en gammal spaning från hans håll är på väg att bli verklighet.

I sin senaste krönika går Cringely igenom den katt–och–råtta–lek som Amazon och Apple verkar ha gett sig hän åt vad gäller att bli först/störst vad gäller filmnedladdning på nätet. Här spekuleras det i att Steve Jobs använt sitt inflytande hos Disney till att förhala debuten för Amazons filmtjänst Unbox (premiär igår). Tanken är att Jobs har frestat med tillgång till Disneys utbud och därigenom köpt tid för att få fler filmbolag klara till Apples filmtjänst.

Amazon har klart med så gott som alla filmbolag, utom just Disney. Det omvända förhållandet verkar råda för Apple. Om inte Jobs övertalningsförmåga tagit rejäl skruv på sistone så kan det bli en relativt tunn uppställning när Apples upplägg presenteras på tisdag.

Cringely tror dock inte att det stannar med filmtjänst och några nya iPod–modeller. Här kommer idén med Video Express och platta HDTV–skärmar in i bilden.

”What I think is coming next week is exactly what I thought was coming last January when Apple at the last moment changed its mind about an earlier set of announcements. We’ll see a bunch of iPods, two televisions, and the Video Express adapter I first wrote about more than 18 months ago.”

Video Express, en AirPort Express som förutom nätverksanslutning och audio även kodar av och skickar ut video, vore helt rätt steg att ta för Apple. Argumentet för platta HDTV–apparater är att såväl Gateway som HP och Dell gett sig in i denna luckrativa bransch.

Jobs har dessutom ständigt påmint om att film gör sig bäst på stor skärm, samt tidigt satsat på HD–video i Apples programvaror. Video Express och iTV vore det perfekta komplementet till iTunes Media Store (eller vad grejerna nu kan komma att kallas).

Nåväl, på tisdag får vi hursomhelst se vad Jobs har laddat med för godsaker.