Apples Pro–avdelning har lagt upp en artikel om hur Framfab och videomakaren Mark Hoffman, skapat Nikes fotbollsfilmer till kampanjen Joga Bonito. Klart intressant läsning om hur ett litet tvåmansteam rest Europa runt för att filma och redigera coola små fotbollsfilmer för webben.

”Hoffman’s 17-inch PowerBook G4, Final Cut Pro, Soundtrack Pro, iTunes, and iPod formed his 100-percent made-on-a-Mac editing suite. A 1TB GRaid FireWire 800 hard drive housed gigabytes of content while Hoffman jetted from one soccer-crazed city to the next.”

Redan från början ville man erbjuda filmerna i en mängd olika format, så att de kunde hänga med den unga målgruppen i vilken mediaspelare som helst.

”On the Nike soccer site, it’s accessibility to the max. Joga TV has been translated into 20 languages and nine formats (high-res QuickTime, low-res QuickTime, high-res Windows Media, low-res Windows Media, Flash Stream, iPod, PSP, mobile and high-res master) — which means that each video segment is available in a remarkable 180 versions.”

Artikeln utgår ifrån historien kring Zlatan Ibrahimovic trixande med tuggummi som jag tidigare tipsat om.