Om det är något som är säkert i världen så är det att efter solsken kommer regn. Nu har solen lyst starkt på Apple och Steve Jobs under en lång tid. Hur länge kan Apples sommar hålla i sig? Kommer medias gunstling Steve Jobs att råka på motgångar under 2006? Den frågan och annat som kan komma på tapeten nästa år tar Kevin Maney från USA Today upp i en läsvärd artikel.

”Sometime in 2006, Steve Jobs will probably get hosed. That’s not so much a prediction as it is playing the odds. Nobody in America gets such a long ride on the oh-we-sooooo-adore-you bandwagon.”

Såvitt jag kan se finns det inga direkta moln på Apples himmel.

David C. Bailey, analytiker hos Goldman Sachs, tar upp tråden kring huruvida Apple kommer att skifta fokus ännu mer från Mac till iPod och andra konsumentprodukter under nästa år.

”If early indications from suppliers prove correct, Apple is likely to move further from its Mac core in 2006, leveraging its brand and building on the consumer success of iPod.”

Personligen tror jag mer på en nytändning för Macsidan till följd av nya spännande modeller med Intelprocessorer. Om något kommer integreringen mellan Macsidan och iPod/mediaelektroniksidan att bli ännu mer tydlig nästa år.

Steve Cooper på Entrepreneur magazine funderar kring om iPod kan vara den mest fantastiska konsumentprodukten i vår tid. Mycket tänkvärt om vad det egentligen är som gör dessa oansenliga små apparater så revolutionerande.

”Apple recognized the demand for complete portability and offered the first device that would put an entire music library into one’s pocket. This concept was much more revolutionary than the Walkman or Discman, which only made new formats portable. The iPod changed the rules. Just how revolutionary was it? Well, if you were to change the engine in your car, you’d still drive it the same way. But if you could make it fly, you’d have a transportation revolution.”

Även här spekulerar man kring vad som blir Apples nästa steg (populärt så här års) i iPods evolution. Blir det en trådlös modell kanske?